سازمان صادرکننده گواهینامه های استاندارد بین المللی
برگزار کننده دوره های آموزشی با اعتبار بین المللی

سوالات متداول ممیزی و صدور گواهینامه

زیر نظر موسسات اعتباردهی A.B (Acreditation Body )

زیر نظر اجلاس بین المللی اعتباردهی IAF (Internationol Accredition Forum)

بزرگترین مرکز اعتباردهی (AB) به نهادهای گواهی کننده (CB) در دنیا با اعتبارIAF می باشد که در ژنو سوئیس که مقر اصلی ISO میباشد تاسیس گردیده است.
تعداد خیلی محدودی CB در جهان افتخار فعالیت تحت اعتبار SAS سوئیس را دارا هستند.
شرکت دانش انطباق سیستم D.A.S تنها شرکتی در ایران است که تحت اعتبار SAS سوئیس فعالیت مینماید.

شرکت D.A.S از نهاد اعتباردهی SAS سوئیس و IAS جهانی و با اعتبار ias سوئیس و Smg کانادا برای استانداردهای ISO45001 ، ISO14001 ، ISO9001 و ISO 22000 و ISO 27001 و ISO 37001 و ISO 50001 و ISO 22301 و ISO 22000 و دیگر استانداردها می تواند صادر کند.
همچنین شرکت دانش انطباق سیستم D.A.S میتواند استانداردهای ISO22000 ، ISO14001 ، ISO9001 را تحت اعتبار NACI ایران مرکز ملی تایید صلاحیت صادر نماید.

شرکت دانش انطباق سیستم در کشورهایی مانند دانمارک، نروژ، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و … به صورت مستقیم فعالیت مینماید.
همچنین شرکت Smg کانادا و ias سوئیس که شرکت D.A.S را در ایران به عنوان تنها نماینده رسمی خود انتخاب نموده‌اند، در بیش از 50 کشور در سرتاسر جهان نماینده رسمی دارند.

International Accreditation Service (IAS) تنها AB مورد تایید IAF میباشد که نام هیچ کشوری را یدک نمیکشد و به عنوان بالاترین حد اعتبار بین‌المللی زیر نظر IAF فعالیت مینماید.
شرکت دانش انطباق سیستم D.A.S به عنوان تنها شرکت صدورکننده گواهینامه در ایران که با 3 اعتبار مختلف گواهینامه صادر مینماید افتخار همکاری با این سازمان را در دارا میباشد.

ورود به سایت : ISIRI.gov زیر پرتال ها مرکز ملی تایید صلاحیت ایران مراکز گواهی دهنده و معتبر در زمینه سیستم های مدیریتی در داخل جدول اسم شرکت موجود می باشد .

 جلسه افتتاحیه – بازدید از سایت – انجام ممیزی بر اساس نمونه برداری – نوشتن شواهد عینی – جلسه جمع بندی ممیزان – جلسه اختتامیه

2 مرحله:
مرحله 1: ( هدف از آن اطمینان از آمادگی لازم جهت ممیزی مرحله) 2( یا ممیزی اصلی میباشد. از زمان تدوین استاندارد ISO 17021:2006 ممیزی در 2 مرحله الزامی شده است .
مرحله 2 : ثبت و صدور گواهینامه. در این مرحله تمام بندهای استاندارد ممیزی می شود .

خیر، ولی در موارد خاص می توان به صورتoff site انجام داد.
در صورت عدم وجود عدم انطباق major و آمادگی سازمان می توان ادامه ممیزی مرحله(1) را بلافاصله پس اتمام ممیزی مرحله(1) انجام داد.

3 سال به شرط آن که ممیزی مراقبتی که در دوره کمتر از یکسال انجام می شود را با موفقیت بگذرانند.

اعتبار گواهینامه صادر شده حداکثر 12 ماهه است یعنی در طول 3 سال حداقل 2 بار ممیزی مراقبتی باید انجام شود.

نام سازمان ، دامنه شمول کاری ، آدرس ، شماره EA ، تاریخ صدور و انقضا و دوایر جهت تایید ممیزی های مراقبتی که جزء ویژگی های متمایز DAS می باشد.

مهمترین عامل موثر ، تعداد کارکنان موثر بر سیستم مدیریت می باشد. ازعوامل دیگر موثر دامنه شمول کاری ، تنوع و پیچیدگی محصولات و محل سازمان ممیزی شونده می باشد.

کلیه کارکنان نهاد گواهی کننده(CB) ملزم به رعایت امانتداری وعدم افشای اطلاعات دریافتی از سازمان مشتری می باشند.

ممیز نمی تواند سازمانی که مشاور یا کارمند آن است را ممیزی نماید مگر آنکه حداقل 2 سال از زمان این ارتباط گذشته باشد به شرط آن که تضاد منافع وجود نداشته باشد.

فعالیت سازمان ممیزی شونده باید قانونی باشد. برای محصولاتی که مشمول استاندارد اجباری هستند باید دارای پروانه استاندارد و برای
محصولات غذایی و بهداشتی باید دارای پروانه بهداشت نیز باشند. برای استاندارد ISO14001 باید الزامات قانونی سازمان محیط زیست و برای ISO45001 الزامات قانونی سازمان کار و رفاه اجتماعی رعایت شوند .

تغییر آدرس یا دامنه شمول کاری و… در گواهینامه و یا تعویق تاریخ ممیزی مراقبتی ، تغییرات عمده در سازمان مثلا افزودن خط تولید جدید را باید کتبا به دفتر DAS اعلام نمود .

سیستم یکپارچه مدیریت یعنی ترکیب دو یا چند استاندارد که معمولاً شامل ISO 9001,ISO 14001, OHSAS18001 می باشد ، اما محدود به این استانداردها نمی باشد.

سیستم مدیریت نهادهای گواهی کننده( CB) بر اساس ISO 17021 می باشد. گواهینامه 17021ISO توسط AB ها صادر می شود.
لازم به ذکر است قبل از آن راهنمای Guide 62 برای سیستم های مدیریت کیفیت و Guide 66 برای سیستم مدیریت زیست محیطی استفاده میشد.

ابتدا فرم درخواست گواهینامه که از سایت www.dasiran.com می توان دانلود نمود ، تکمیل می گردد سپس نامه استعلام قیمت ارسال می شود. پس از عقد قرارداد ، یک نسخه قرارداد فی مابین DAS ایران و مشتری به دفتر انگلستان ارسال می شود ، در صورت استقرار کامل سیستم و اعلام آمادگی از طرف ممیزی شونده ، توسط واحد برنامه ریزی ، ممیزی هماهنگ خواهد شد. همچنین تاییدیه فرم های Activate ، Contract review ، Contract از دفتر انگلستان گرفته می شود و Visit Number برای هر استاندارد صادر می شود. پس از انجام ممیزی ، گزارش ها آماده و به DAS انگلستان ارسال می شود و در صورت عدم وجود مشکل ، گواهینامه توسط دفتر انگلستان صادر می شود.
بعد از گرفتن تاییدیه User name وPassword مخصوص مشتری صادر خواهد شد و تا زمانی که مشتری توسط شرکت DAS ممیزی شود ، اینUser name وPassword مخصوص و محرمانه مربوط به آن مشتری است. از زمان تکمیل مدارک ممیزی حدود 3 ماه زمان می برد تا گواهینامه از دفتر انگلیس صادر و ارسال شود .برای گواهینامه با اعتبار NACI ، 10 تا 35 روز طول خواهد کشید .

پس از انجام ممیزی و در صورت تایید تا زمانی که گواهینامه از دفتر انگلستان صادر شود می توان نامه تاییدیه (Recommendation Letter) به مشتری ارائه نمود.

در صورت عدم انطباق Major سازمان ممیزی شونده ظرف مدت 3 ماه نسبت به رفع آن عدم انطباق اقدام خواهد نمود و بازدید مجدد (Revisit) در صورت نیاز به صورت رایگان انجام خواهد شد .

برای تمامی استانداردها حتی استانداردهای بدون لوگو AB مانند ISO10004 ، ISO10002 ، HSE و … گواهینامه دارای کد شناسایی و ردیابی توسط دفتر انگلیس صادر ، مهر و امضا خواهد شد .
مشتری می تواند با (User name و Password ) اختصاص داده شده به وی وارد دیتابیس انگلستان شود و خلاصه گزارشات ممیزی ، تاریخ ممیزی ، شرح عدم انطباق و … مشاهده نماید.

گواهینامه های DAS به زبان انگلیسی صادر می شود و در صورت درخواست مشتری به سایر زبان های دنیا ترجمه خواهد شد .درج لوگو سازمان های ممیزی شونده بر روی گواهینامه می تواند صورت گیرد و لیکن جزء قرارداد نمی باشد.

خیر. این شرکت در زمینه صدور استانداردهای IATF16949 و ISO13485:2015 فعالیتی ندارد ولی در زمینه برگزاری دوره های آموزشی آن فعالیت دارد.

 ISO27001 ، استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات است که در ایران DAS جزء محدود نهادهای گواهی کننده می باشد که این استاندارد را در تمامی دامنه کاربردی با اعتبارUKAS می تواند صادر کند که ارزش بالایی دارد.

شرکت دانش انطباق سیستم (نام شرکت ایرانی) به عنوان نماینده DAS است، دارای اعتبار از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) برای استانداردهای ISO14001:2015 ، ISO9001:2015 و ISO22000:2018 می باشد که می تواند گواهینامه با اعتبار NACI صادر نماید.

بر اساس الزامات ISO19011 و ISO17021 و روش های اجرایی DAS انگلستان شرایط همکاری عبارتند از :
1- دارا بودن تحصیلات : حداقل لیسانس با سابقه کار حداقل 0 سال و 2 سال سابقه کار در EA مربوطه
2- دارای مدرک سرممیزی ثبت IRCA
3- ارسال رزومه کاری و مصاحبه
4- شرکت در تست آنلاین به زبان انگلیسی در آزمون عمومی ، استاندارد مربوطه و EA مربوطه
تکمیل فرم های مربوطه مانند Competence ، Skill matrix و…